So–Út 5.–8. 10. 2024 | Během festivalu 4+4 dny v pohybu, Praha
Vzestup nekonvenčních a participativních formátů v performativním umění otevírá otázku, jak umělci přemýšlejí o roli publika i o své vlastní roli při přípravě nebo hraní díla. Možná také publikum usiluje o definování své vlastní role při návštěvě představení…
Jaká je pozice tvůrců a publika v současném performativním umění?
So 5. 10. 2024
19:00 | Sraz, Divadlo Archa+
20:00 | Antoine Defoort (FR): Elles Vivent (They Live), Divadlo Archa+
Ne 6. 10. 2024
9:00–13:00 | Workshop Situování pohledu diváka s Angelou Conquet, Kampus Hybernská, Block E
14:30 | Tantehorse (CZ): Děti U (Children U), city walk: Na Cibulce, Praha 5
Po 7. 10. 2024
13:00–17:00 | Workshop Prostor a dotek v digitální přítomnosti se Samuli Nordbergem, Kampus Hybernská, Block E
18:00 | Jana Látalová, Marta Trpišovská, Lea Švejdová (CZ): Stojíme v pohnutí, Divadlo Archa+
20:00 | Martine Pisani & Michikazu Matsune (FR/AT): Kono atari no dokoka (Somewhere around here), Divadlo Archa+
Út 8. 10. 2024
10:00–12:30 | Alice Chauchat: Museography Choreography (produkce SE.S.TA), Národní galerie Praha, Veletržní palác
14:00–18:00 | Workshop Pospolitost a publikum s Branislavou Kuburović, Kampus Hybernská, Block E
MÍSTO (workshopy):
Kampus Hybernská, E block
Cena:
INTENZIVNÍ ZKUŠENOST:
Open call – intenzivní pracovní skupina
Vyhlašujeme výzvu pro 10 zájemců o intenzivní zkušenost s Choreografickým fórem.
Registrujte se zde
– 1250 Kč (zahrnuje lístky na 5 představení, 3 workshopy a malé občerstvení)
Platbu proveďte prosím bezhotovostně na základě vystavené faktury, kterou obdržíte společně s potvrzením přihlášky
STANDARDNÍ ÚČAST:
Máte možnost zakoupit jednotlivé workshopy:
– 1 workshop: 300 Kč (zahrnuje 1 workshop a malé občerstvení)
– 2 workshopy: 550 Kč (zahrnuje 2 workshopy a malé občerstvení)
– 3 workshopy: 750 Kč ((zahrnuje 3 workshopy, malé občerstvení)
Zakupte účast na jedntlivých workshopech: GoOut.cz (omezená kapacita)
Upozornění: cena standardní účasti na workshopu je uvedena bez vstupenek na představení.
OPEN CALL – intenzivní pracovní skupina
Vyhlašujeme výzvu pro 10 osob, které se zúčastní celého intenzivního Choreografického fóra.
Registrujte se zde.
Ne 6. 10. 2024 | 9:00–13:00 | Kup na GoOut.cz | 300 Kč
Taneční prostory tak, jak jsou specificky rozmístěné. Co vidíme, když se díváme na tanec? Jak ho vidíme? Odkud? Jaké další smysly a představy aktivuje? Proč? A kdo má právo rozhodovat o tom, jak ho vnímáme? Jinými slovy, co znamená být dobrým divákem tance a jaké další otázky a reflexe toto tázání vyvolává ve vztahu k našim ztělesněným identitám, tělesným představám a lokalizaci sounáležitosti?
S využitím tanečních děl představených na festivalu a pod vedením textů Donny Haraway, Isabelle Ginot, Karen Barad a Bojany Cvejić nabídne tento workshop výzvy a podněty k rozvoji partitur pro společné vnímání tance, forem aktivní pozornosti a záměru, které mobilizují kolektivní étos situovaného naslouchání, cítění a myšlení s tančícím tělem a skrze něj.
ANGELA CONQUET je nezávislá taneční kurátorka, vedoucí uměleckých projektů, výzkumná pracovnice a doktorandka na Melbournské univerzitě. Její dvacetiletá profesní kariéra zahrnuje tři kontinenty, Evropu, Austrálii a Kanadu. Přináší kurátorské, umělecké a produkční zkušenosti v oblasti scénických umění, festivalů, vedení umění, vydavatelství, umělecké politiky a propagace. Založila DanceHouse Diary – online archiv publikací, který založený na globálním mezioborovém přístupu cílící vyjádřit četné a jemné souvislosti mezi pohyblivým, politickým a sociálním tělem. Cílem jejího přístupu je aktivovat kreativní a specificky tělesné myšlení a představivost v souvislosti s tím, jak choreograficky ztvárňujeme své místo ve světě.
Po 7. 10. 2024 | 13:00–17:00 | Kup na GoOut.cz | 300 Kč
Zkoumání děje a intimity při zavádění digitálních technologií (medializovaného herectví) na jevišti. Cílem workshopu je prozkoumat dvě myšlenkové linie. První uvažuje o digitální technologii jako o nástroji pro přemisťování těl v prostoru. Druhá linie sleduje filozofickou diskusi o „uznání“ či „rozpoznání“ jiné osoby aplikovanou na performativní kontext, se zvláštním zaměřením na pojmy přítomnosti, doteku a děje v multimediálním prostředí.
Tyto linie zkoumání se proplétají prostřednictvím digitálního zařízení. Hlavním tématem workshopu je prozkoumat, zda by se digitální zařízení mohla stát spíše než pouhými platformami pro výměnu informací nástroji pro zkoumání prahů performativní situace.
S účastníky budeme zkoumat, jak nás digitální platformy nutí přehodnotit náš vztah k technologiím. Namísto vnímání technologických zařízení jako vnějších artefaktů používaných performery (nebo divadelníky) je cílem workshopu prozkoumat možnost, že performer je protézou technologie. Technologie není jen nástrojem, ale utváří a definuje svého uživatele.
Prostředí workshopu je třeba vnímat jako kolektivní výzkumnou laboratoř, kde účastníci společně zkoumají téma prostoru a doteku v digitální přítomnosti prostřednictvím vlastních uměleckých výzkumů, zájmů, konceptů či myšlenek.
SAMULI NORDBERG je finský choreograf, režisér, performer a pedagog působící v Helsinkách. V současné době pracuje jako univerzitní lektor hereckého umění na univerzitě v Tampere (Näty). Má rozsáhlé zkušenosti se současným i tradičním tancem, tvorbou fyzických představení, finskou divadelní pedagogikou a kolektivní praxí tvorby inscenací. Jeho probíhající doktorandský výzkum se zabývá fenoménem ztělesněného rozhodování v kolektivních procesech. Zároveň se podílí na výzkumném projektu zaměřeném na dopad digitální revoluce na herectví a dramaturgii.
Út 8. 10. 2024 | 14:00–18:00 | Kup na GoOut.cz | 300 Kč
Dílna se bude zabývat rolí paměti při hraní a pozorování tance a nabídne prostor pro dialog i konkrétní nástroje pro vyjádření našich afektivních reakcí jako diváků i tvůrců na ztrátu a vzpomínání, na hrající tělo, na archiv a sbírku. Během workshopu budeme reagovat na zhlédnutá představení festivalu 4+4 dny v pohybu a také na choreografii Alice Chauchat Museography.
Workshop vychází z mého dlouhodobého výzkumu v oblasti paměťových studií a vztahů mezi výtvarným uměním a performancí. Ve své práci se zabývám rozlámanými komunitami a jejich roztříštěnými geografiemi a vzpomínkami, abych prozkoumala, jakým způsobem se zabýváme dějinami, pokud připustíme, že od našich kolektivních vzpomínek nelze očekávat, že se znovu shromáždí do ucelených narativů.
Workshop bude zkoumat procesy ladění a „co-poïesis“ ve vztahu k choreografickým a kurátorským projektům, jejichž struktura sama o sobě překračuje hranice interpretací a vybízí k určitému opětovnému shromažďování materiálů, vyprávění a „nefunkčního společenství“ [J. L. Nancy]. Lze říci, že takové společenství se shromažďuje, aby sdílelo nemožnost, aby pozorovalo, mluvilo a naslouchalo tomu, co nemůžeme vědět o dějinách, které nás všechny nějak poznamenaly.
Budu se zabývat myšlenkou „wit(h)nessingu“ (pojem rozvinutý B. L. Ettingerem), formou pospolitosti a spolubytí, která nabízí možnost opustit představu historie jako „jistého způsobu poznání“ (J. Butler v „Brachově Eurydice“, předmluva k Matrixial Borderspace, s. viii) a vytvářet nové konfigurace afektivity a jiný smysl vztahování se ke zjevným historickým ziskům a ztrátám. Myšlenka „wit(h)nessingu“ uznává ztrátu a zároveň ji utváří jako pospolitost.
BRANISLAVA KUBUROVIĆ je výzkumnice, pedagožka a teoretička v interdisciplinárních oborech performance a vizuální kultury. Její výzkum se zaměřuje na paměť a na umění performance pracující s marginálními dějinami, včetně dějin exilu a migrace. Její publikované texty se zabývají praxí řady současných umělců a výsledné psaní je v mnoha případech výsledkem různých procesů spolupráce se samotnými umělci.
Branislava je držitelkou doktorátu v oboru performance a vizuální kultury, který jí v roce 2011 udělila University of Roehampton v Londýně, a vyučovala performanci a vizuální kulturu na několika univerzitách ve Velké Británii včetně Goldsmiths College, Chelsea School of Art and Design a University of South Wales v Cardiffu. Nyní je vedoucí programu MA Fine Art na Prague City University, jediné britské univerzitě akreditované v Praze v České republice. Vyučuje také na katedře alternativního a loutkového divadla pražské Divadelní akademie, a to jak v anglickém magisterském programu Devised and Object Theatre, tak v českém magisterském programu.
Finanční podpora:
– Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evrospké unie v rámci Národního plánu obnovy prostřednictvím Ministerstva kultury České republiky.
Partneři:
– Festival 4+4 dny v pohybu
Mediální partneři:
– Dance Context (Taneční aktuality)
– Opera Plus
– Taneční zóna
Zeptejte se
Katarina Brestovanská
katarina.brestovanska@se-s-ta.cz
+421905212052
Tanec v galerii: Museography Choreography (Alice Chauchat)
Út 8 .10. 2024, průběžně, navštivte kdykoli mezi 10:00–13:00
St 9. 10. 2024, průběžně, navštivte kdykoli mezi 14:00–17:00
Veletržní palác
„Sbírka vztahů… pulzující pole napětí…“
Jak spolu mohou komunikovat výtvarné umění a současný tanec? Přijďte se podívat do Veletržního paláce, kde svou „choreografii vztahů“ představí mezinárodně uznávaná umělkyně Alice Chauchat (FR/DE) se svým týmem. Choreografka ve stálé expozici 1939–2021: Konec černobílé doby objevuje vztahy mezi uměleckými díly a prostorem, které se vzpírají řazení do „černobílých“ kategorií, ať už jsou umělecké, politické, společenské či prostě mezilidské. Tanec otevírá nový pohled na výtvarné umění a kurátorství a odhaluje těžko postřehnutelné souvislosti. Přijďte je s námi objevovat.
Celoroční činnost SE.S.TA je podporována Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem hlavního města Prahy a společností Veolia ČR.