Duben - Listopad 2016 | Žďár nad Sázavou
Může dítě poznávat a pochopit fyziku nebo matematiku prostřednictvím pohybu, "těla v pohybu"? Může si školák nebo student osvojit jazyk nebo literaturu díky tanci?
Cílem iniciativy KREATIVNÍ PROJEKTY VE ŠKOLÁCH je podporovat mezioborové aktivity a tvořivost ve školách. Tanec může pomoci žákům osvojit si poznatky, získat dovednosti daného předmětu a rozšířit rámec kompetencí, které dítě ve školním prostředí používá. Kreativní projekty posílí vazby mezi školou a životem dítěte, rodinou. Jednotlivé kreativní projekty se uskuteční v časově omezeném období (několika týdnů).
Cíle projektu:
- Rozvíjet kreativitu žáků a naučit se na jejím základě konstruktivně vystavět projekt
- Seznámit se s projektovým procesem směřujícím k cíli = choreografii
- Používat „tělo v pohybu“ jako prostředek poznávání
- Rozvíjet iniciativu, transdisciplinaritu, úctu a empatii ve výuce
- Naučit se rozpoznávat a respektovat individuální a skupinový potenciál
- Podporovat rozvoj osobnosti žáka na základě pochopení vlastní jedinečnosti
- Naučit děti vnímat umění a chápat společenský přínos každé tvořivé činnosti
- Přispívat k pozitivnímu vývoji vzdělávacího systému v ČR
- Projekty ze Žďárecka využít jako příklad pro další regiony
Projekt má 3 úrovně:
SEMINÁŘ pod vedením zahraničních a domácích lektorů
Cílem semináře je setkání choreografů a pedagogů, kteří dostanou prostor navzájem poznat své světy, vzdělávací a umělecké potřeby, tak aby mohli spolupracovat na tomto projektu.
Na školení jsou pozváni jedni z nejlepších choreografů, profesionálních umělců, kteří mají profesní přesah a zkušenosti ze zahraničí. Seminář je otevřený všem pedagogům ze ZŠ a SŠ ze Žďáru n/S a okolí.
REALIZACE PROJEKTŮ
Na začátku procesu vybraný choreograf a pedagog „ušijí na míru“ koncept celého projektu pro vybranou třídu. Následovně spolupracují s konkrétní skupinou žáků na definici projektu pro konkrétní vyučující předmět nebo předměty. Umělec pravidelně intervenuje do výuky. Pedagog se nechává inspirovat tímto přístupem a průběžně navazuje na tuto kreativní intervenci i v ostatní výuce. Umělci v běžné výuce využívají přirozeně svůj kreativní potenciál, jenž je doplněn pedagogickým vedením učitele. Žáci realizují tvůrčí projekt výuky v pohybu a učí se vnímat a používat „tělo v pohybu“ jako prostředek poznávání.
Projekt uzavře prezentace výsledků ve škole a vystoupení dětí na Mezinárodním festivalu pohybového divadla a tance KoresponDance, v rámci doplňkového programu Spolu dne 9. 7. 2016 v 16:30, Zámek Žďár n/S.
PŘEHLÍDKA - Kulatý stůl 9. 7. 2016 v 15:00
Vzdělávací modul uzavírá veřejný „Kulatý stůl“. Vzniká tak prostor a čas pro sdílení zkušeností, pro odpovědi na otázky a prezentaci výsledků společné práce veřejnosti.
Choreograf, tanečník, divadelní tvůrce. Věnuje se vlastní autorské a interpretační tvorbě zahrnující produkci, herectví, tanec a režii. Absolvent Konzervatoře Duncan centre v Praze a čtyřletého studia na divadelní akademii v Amsterdamu – Mime department of Hogeschool voor de Kunsten. V roce 2017 absolvoval pětiletý drama/arte-terapeutický výcvik se zaměřením na metodu DvT – Developmental transformation (Vývojové proměny). Je spoluzakladatelem Crewcollective z.s. Věnuje se práci s dětmi se zaměřením na pohybovou a dramatickou výchovu, a to i v kontextu dramaterapie. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Tanečnice, choreografka a pedagožka. Věnuje se současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska. Dlouhodobě pracovala v Anglii, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, kontaktní improvizace), ve francouzském Quimper (asistentka v choreografickém centru T.E.E.M.) či v belgickém Oostende (v edukačním oddělení pro muzeum současného umění Mu.ZEE). Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Mezinárodně působící nezávislý umělec, tanečnice, performerka, choreografka a pedagožka, absolventka VŠMU (SK), seanse - Teaching Artists (N), programů Prototypes III Nadace Royaumont a Incubateur de Chorégraphes (FR). Zaměřuje se na současné pohybové a divadelní techniky, improvizaci, kompozici, somatické přístupy, pohybový výzkum a transdisciplinární spolupráce v oblasti tanečního umění a performance. Vzdělává se také v komunikaci a využití coaching přístupů v umělecké a pedagogické práci. Jako interpretka, spolutvůrkyně či asistentka spolupracovala s mnoha domácími i zahraničními umělci v Evropě, USA a Asii. Věnuje sa také vlastní autorské tvorbě (chiens anufragés, Define Yourself or Get Defined!, HAZARD ZONE). Je jedním z iniciátorů a organizátorů festivalu ImproEventsPrague (2010 - 2015), v rámci programu Francouzského Institutu byla rezidenční umělec na Cité Internationale des Arts Paříži v roce 2017/2018. Zdenka je také jednou ze zakladatelek spolku OSTRUŽINA z.s. a spoluautorkou projektů DIFFERENT?, Tančit o Žižkov a souHra. Práci OSTRUŽINA z.s. prezentovala na konferencích ITAC2 Brisbane 2014 a ITAC4 v New York City v roce 2018. Spolupracuje také s Ateliérem fyzického divdla KSFT-DIFA JAMU v Brně. / Photo: Lea Girardin [ … ]
Barbora Látalová absolvovala na Konzervatoři Duncan centre v roce 1997. Je tanečnice, choreografka a taneční pedagožka pokládající si stále nové otázky a pro své další vzdělávání neváhá vycestovat za novými příležitostmi. Je interpretkou v několika projektech zároveň, ať již pro mezinárodní divadelní soubor Nie d´Alex Byrne, pro díla českých choreografů nebo v neposlední řadě také v představeních pro děti [ … ]
Obracíme se na pedagogy základní nebo střední školy (či odborného učiliště) se zájmem obohatit výuku o nové prvky a na choreografy s chutí tvořit v jiném prostředí, kteří chtějí tvořit společné projekty pro žáky.
Pokud máte zájem aby se projekt uskutečnil na Vaší škole kontaktujte nás: E.: mkafkova@se-s-ta.cz,
Děkujeme: Zámek Žďár n/S a Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury ČR, Hlavní město Praha, Město Žďár nad Sázavou, KoresponDance .
Děkujeme také za krásnou hudbu, použitou při prezentacích "Škola tančí", choreografka Zdenka Brungot Svíteková.
Použité zvukové soubory:
* audifications of EEG data by Dr. Florian Grond, data provided by Prof. Stefanie Blain-Moraes,
http://www.grond.at/
https://www.mcgill.ca/spot/stefanie-blain-moraes
Celoroční činnost SE.S.TA je podporována Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem hlavního města Prahy a společností Veolia ČR.