2021 |
Vysočina I Praha I ČR
Principy Škola tančí jsme převzali z francouzského „Dance au cour“, projektu, který ve Francii úspěšně funguje již 30 let s podporou Ministerstva kultury, školství a regionů a který byl dále aplikován v Belgii, Norsku či Anglii.
Cílem iniciativy Škola tančí je podporovat mezioborové aktivity, umělecké projektové myšlení a tvořivost a přinášet do škol a mezi pedagogy nové přístupy, moderní metody a inspirovat k „out of the box“ smýšlení o vzdělávání. Díky umění děti i dospělí získávají přístup k abstrakci a uvědomují si přínos umění pro jejich rozvoj.
Základní myšlenkou konceptu je, že pohyb – tanec může pomoci žákům při osvojování poznatků napříč učivem a může rozšířit jejich rámec kompetencí. Hlavním principem je pak mezioborová spolupráce mezi tanečním tvůrcem a pedagogem. Taneční tvůrce vtahuje do tvůrčího procesu nejen žáky, ale i učitele. Zkušenost pak ukazuje, že uskutečnění kreativního projektu na škole posiluje vazby nejen mezi dětmi, mezi učitelem a žáky, ale i mezi školou a rodinou dítěte.
Podívejte se, jak fungují kreativní projekty v praxi: video.
Může pohyb pomoci při učení vyjmenovaných slov nebo násobilky?
Učitelé a vyškolení umělci po vzájemné dohodě a dle vzájemných preferencí, předmětu výuky, složení kolektivu a dalších dostupných kritérií vytvoří dvojice (pedagog + umělec).
Umělec ve spolupráci s pedagogem připraví na míru formu i obsah projektu. Umělec pravidelně intervenuje do výuky po dobu jednoho až tří měsíců. Pedagog se nechává inspirovat kreativním přístupem a průběžně navazuje na tuto intervenci i v ostatní výuce. Žáci realizují tvůrčí projekt výuky v pohybu a učí se vnímat a používat „tělo v pohybu“ jako kreativní nástroj poznávání a zapamatování. Silným prvkem při zkoušení je také názornost, hra, spolupráce a vzájemné sdílení.
Realizace kreativních projektů dává choreografům praktickou příležitost vyzkoušet si novou formu profesionálního působení. Školám, dětem a pedagogům otevírá příležitost nahlédnout do choreografického procesu a odnést si z něj praktickou zkušenost s kreativní výukou v pohybu.
Projekt vždy uzavírá veřejná prezentace výsledků a verbální hodnocení ze strany vedení projektu, umělce, pedagoga i dětí. Závěrečná prezentace je okamžikem neformálního sdílení názorů, podnětů i připomínek.
Děti se také stávají součástí veřejného vystoupení na mezinárodním festivalu současného tance KoresponDance, které je pro ně často zdrojem „Aha efektu“, kdy si uvědomí, co vlastně získaly.
V roce 2021 plánujeme spolupráci s těmito školami:
ZŠ Na Radosti, Žďář nad Sázavou
ZŠ Meruzalka, Polná
ZŠ Jungmannova, Jihlava
ZŠ Labyrint, Brno
ZŠ Na Rovině, Třebosice
ZŠ V Pohybu, Pardubice
Projekt ŠKOLA TANČÍ je otevřen pro účast dalších škol.
Pokud máte zájem o podrobné informace, reference projektu či uskutečnění projektu na vaší škole, neváhejte nás kontaktovat: eva.papankova@se-s-ta.cz
se věnuje současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska. Působí mezinárodně, v sezoně 2015/2016 tvořila a vyučovala v Anglii v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, improvizace). Také pořádá vede vlastní kurzy kreativního tance a kontaktní improvizace pro veřejnost, vyučovala Taneční a pohybovou výchovu na pražských základních školách. [ … ]
[ … ]
Marta Trpišovská, tanečnice, pedagožka a choreografka, absolvovala Duncan Centre Konzervatoř a HAMU, bakalářská studia, obor taneční věda. Zároveň prošla studijním pobytem na Brighton University obor tanec s vizuálním uměním. [ … ]
Partneři: Tanzplatform Rhein-Main, Sophie Billy (FR), Jean-Christophe Paré (FR), kinestetický vzdělávací program “Leaps and No Bounds”, (SK), Základní školy z Prahy, Francouzské Lyceum, Tanec Školám – Tanec Praha, Ponec, platforma uMĚNÍM z.s., Společnost pro kreativitu ve vzdělávání z.s.
Celoroční činnost SE.S.TA je podporována Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem hlavního města Prahy a společností Veolia ČR.