Příběhy umění: Tanec a výtvarné umění jako jedno tělo
Projekt Gallery Without Borders vznikl v letech 2020–2021 na základě koprodukce Centra choreografického rozvoje SE.S.TA se studiem Core Dance a ve spolupráci s Národní galerií Praha. Letos se umělci konečně potkají naživo a jejich taneční kreace může zhlédnout každý návštěvník.
- — TANEC A TĚLO V POHYBU JAKO INSTALACE
- ne 10. 10. 2021 od 14:00 / Sochařská zahradě Kláštera sv. Anežky České
- — 19TH CENTURY (WO)MAN: SOUČASNÁ INTERVENCE
- st 13. 10. 2021 od 18:00 / Veletržní palác, výstava 1796–1918: Umění dlouhého století
- — ARTISTS AT WORK / UMĚLCI PŘI PRÁCI: 3.–13. 10. 2021 / obě lokaceV expozicích zastihnete choreografy přímo uprostřed jejich tvorby.
____
(Díla použitá na obrázku nahoře: Pepa Mařáková, Vlastní podobizna s otcem, 1896, sbírky NGP; Karel Malich, Červená plastika, 1964 (2013), zapůjčeno z Galerie Zdeněk Sklenář)
Výtvarné a pohybové umění mluví stejným jazykem
Projekt Gallery Without Borders 2021 představí taneční tvůrci z České republiky a USA poprvé živě už letos v říjnu. Prostory Sochařské zahrady Anežského kláštera a expozice 1796–1918: Umění dlouhého století ve Veletržním paláci se promění v netradiční inscenaci.
Pod vedením americké choreografky, umělecké aktivistky a mentorky Sue Schroeder se budou po dobu deseti dnů vybraní čeští choreografové a členové jejího souboru Core Dance připravovat na svá vystoupení přímo mezi návštěvníky.
„Spíše než takový přístup k tvorbě, kdy by umělecká díla ‚inspirovala‘ moje taneční kreace, raději zkoumám a studuji záměr umělců a současně začleňuji do svého tanečního procesu řadu dalších uměleckých prostředků – malbu, kresbu, deníkové záznamy, perokresbu, sochařství atd. Protože vstupní bod většiny mých prací začíná improvizací, tyto alternativní tvůrčí procesy povzbuzují umělce k jedinečnému a v podstatě novému typu pohybu,“ říká Schroeder, autorka a mentorka projektu a současně umělecká ředitelka a spoluzakladatelka Core Dance.
Osobní setkání po roce tvorby on-line. Vznik nového tvůrčího týmu
Pro tento nový koncept vytvořila Sue Schroder v roce 2020 „strukturu virtuálního procesu“, do kterého byly zapojeny obě skupiny umělců z České republiky i USA formou skupinových a individuálních koučovacích sezení.
Podkladem pro tuto strukturu se stala umělecká díla ze stálé expozice Národní galerie Praha 1796–1918: Umění dlouhého století. Celkem pět společných virtuálních sezení celého týmu se uskutečnilo v období duben–květen 2020, na závěr bylo vysíláno živé představení z ČR i USA jako live stream.
Do projektu je zapojeno celkem pět choreografů Eva Urbanová, Barbora Látalová, Zden Svíteková, Johana Pocková a Roman Zotov-Mikshin působících v Česku, kteří měli možnost spolupracovat s renomovanou zahraniční lektorkou a díky virtuálním přenosům dlouhodobě také s americkými umělci a umělkyněmi (Walter Apps, Benjamin Laith Stevenson, Shawn Humlao Evangelista, Iman Siferllah-Grim), pracujících ve stejnou dobu se stejným uměleckým materiálem.
Schroeder pokračovala v setkávání on-line dál v roce 2021 a za tu dobu vznikla mezinárodní taneční skupina, kterou vede k vystavění společného slovníku, komunikačních metod a rozvoji choreografických notací (score) spojených s konkrétními výtvarnými díly, které si tanečníci vybrali na základě jejího kurátorského náhledu z pozice choreografa.
Nový pohled na umění: Jedno přechází v druhé
Sue Schroeder reflektovala, jako obvykle při své práci, záměr kurátorů výstavy Veroniky Hulíkové a Otty M. Urbana. Výběr obrazů, který vytvořila pro performery, byl dramaturgicky seskupen do stejných celků jako výstava: Člověk, Svět a Ideje.
Projekt Gallery without Borders se vyznačuje jistým odklonem od tradičních představ o tanci, podporuje plodnou a velmi inspirativní debatu o výtvarném umění a současně umožňuje přistoupit k vyprávění „příběhu umění“ z kinestetického úhlu pohledu.
TANEC A TĚLO V POHYBU JAKO INSTALACE
V Sochařské zahradě jsou choreografická scores transformována skrze setkání s díly českých sochařů do neobvyklého pojetí prostoru v intencích estetiky site-specific. Tanec vede pohled návštěvníka scénou celé zahrady, jejíž rám tvoří architektura gotického kláštera.
Vybraná sochařská díla (v reflexi choreografů)
- — Stanislav Kolibal / Pád II / Fall II (Eva Urbanová)
- — Aleš Veselý / Šikmý průřez šikmou osou (Roman Zotov-Mikshin & Walter Apps)
- — Aleš Veselý / Zavěšené břemeno (Eva Urbanová & Iman Siferllah-Griffin)
- — Čestmír Suška / Buben (Laith Stevenson)
- — Karel Malich, Čeronobílá plastika (Shawny Evans Humlao)
- — Karel Malich / Červená plastika (Barbora Látalová)
- — Koridor (Zdenka Brungot Sviteková)
Hudba použitá v performancích
- — Waltz of Catherine the Great with Her Favourites / Oleg Karavaichuk
- — Incantation / Moses Sumney
- — Equivalent 1 / Loscil
- — Heartbeat / BBC Sound Effects
- — Icarus / PHILDEL
- — Waltz Op. 64 No. 2 in C-Sharp Minor / Frederic Chopin, Anna Fedorova
19TH CENTURY WO(MAN): SOUČASNÁ INTERVENCE
Při práci v expozici 1796–1918: Umění dlouhého století Sue Schroeder reflektovala, jak je charakteristické pro její tvůrčí metodu, záměr kurátorů výstavy Veroniky Hulíkové a Otty M. Urbana. Výběr obrazů zde byl dramaturgicky seskupen do celků, které odpovídají třem kapitolám expozice: Člověk, Svět a Ideje.
Ve výstavě vstupují do vzájemného dialogu umělecká díla, jejichž autoři se nikdy nemohli potkat, podobně se nyní tyto obrazy a sochy setkávají v novém mezioborovém rozhovoru s tancem a světem tanečníků. Zatímco kurátoři vedou pohled návštěvníka expozice skrze již provedený výběr a rozmístění děl ve výstavním prostoru, choreografové tak činí aktivně a dynamicky, zde a nyní, prostřednictvím svých pohybových performancí – jejich těla se stávají očima návštěvníků.
Vybraná umělecká díla (v reflexi choreografů)
- — Pepa Mařáková / Vlastní podobizna s otcem (Barbora Látalová)
- — Václav Brožík / Portrét dámy s chrtem (Shawny Evans Humlao)
- — Luisa Max-Ehrlerová / Telegram (Eva Urbanová)
- — Karel Myslbek / Neštěstí na stavbě & Jakub Schikaneder / Vražda v domě (Zdenka Brungot Sviteková)
- — Auguste Rodin / Mučednice (Shawny Evans Humlao & Walter Apps)
- — František Kupka / Holka pro Galliena (Johana Pocková)
- — Julius Mařák / Šumavský prales (Johana Pocková)
- — Jan Preisler / Černé jezero (Laith Stevenson)
- — Max Pirner / Náměsíčnice (Roman Zotov-Mikshin)
- — Max Švabinský / Chudý kraj (Barbora Látalová & Zdenka Brungot Sviteková)
- — Max Švabinský / Splynutí duší & Hanuš Knöchel / Na břehu moře (Johana Pocková & Iman Siferllah-Griffin)
- — Otto Gutfreund / Úzkost (Walter Apps)
- — Arnošt Hofbauer / Poutník (Eva Urbanová & Iman Siferllah-Griffin)
Hudba použitá v performancí (v pořadí, v jakém je přehrávána)
- — Heartbeat / Vintage Recording, BBC Sound Effects
- — Má vlast: Vltava / Bedřich Smetana
- — Waltz Op. 64 No. 2 in C-Sharp Minor / Frederic Chopin, Anna Fedorova
- — Soundscore created by Humlao / Shawny Evans
- — A Walk / Tycho (feat. original composition by Jan Čtvrtník)
- — Equivalent 1 / Loscil
- — Waltz of Catherine the Great with Her Favourites / Oleg Karavaichuk
- — Incantation / Moses Sumney
— Vstup je zdarma.
— Respektujeme platná protiepidemická opatření vlády: covid.gov.cz.
— Najdete nás také na Facebooku.
— Adresy na Mapách Google:Veletržní palác, Národní galerie Praha, Dukelských Hrdinů 47, 170 00 Praha 7-HolešoviceKlášter sv. Anežky České , Národní galerie Praha, U Milosrdných 17, 110 00 Staré Město
Projekt Gallery Without Borders vznikl v letech 2020–2021 na základě koprodukce Centra choreografického rozvoje SE.S.TA s americkým studiem Core Dance a ve spolupráci s Národní galerií Praha za podpory MKČR a Státního fondu kultury ČR.
__
Akce podporuje: