Řekni to partiturou – Grafická stopa jako nástroj kompozice

Choreografický seminář s Jeanem-Christophem Paré

CirqueonLab, Praha
Pá–⁠Ne 14.–⁠16. 2. 2025

Partitura není jen notový zápis. V tanci může mít partitura nespočet podob a forem, respektující způsob, jakým uvažuje tvůrce, který pohyb nebo tanec „zapisuje“. Může to být osobní deník s texty, klíčovými slovy, otázkami k vyřešení, provizorní poznámky, citace z knih, volné kresby, graffiti, geometrické obrazce, pojmové mapy, schémata, číselné posloupnosti či seznamy pojmů seskupených do různých kategorií. To vše nazýváme grafickými stopami, se kterými choreograf může v procesu tvorby pracovat.

Zpět na akce

„Během procesu psaní může být choreograf veden k vytváření grafických stop v různých formách a z mnoha důvodů. Jejich primární funkcí je vytvořit osobní rukopis, který slouží jako paměť na probíhající práci (zdroje konzultované pro projekt, události vzniklé během studiových sezení, myšlenky mimo studio). Mají také prediktivní funkci, protože nabízejí možnost přípravy materiálu pro budoucí inscenaci. Poskytují podporu pro čtení toho, co bylo vytvořeno, opětovné čtení obsahu a přípravu hypotéz pro propojení materiálů, které již existují nebo které teprve vzniknou. Mají strukturující funkci a doplňují citlivé zkušenosti získané během improvizačních a kompozičních dílen. Slouží jako opěrné body pro zpochybňování probíhajícího projektu, propojují citlivé a srozumitelné dimenze tvůrčího aktu. Tyto dva rozměry jsou přítomny v každém jazykovém objektu.“ (Jean-Christophe Paré)

Uspořádání grafických stop se může stát ekvivalentem psaní partitury. Jinými slovy, dokumentem podávajícím zprávu o různých obsahových úrovních choreografie, od materiálu gesta až po mikro a makrokompozice.

Na semináři se budeme kontinuálně pohybovat na ose grafická stopa–tělo–prostor–organizace času ve vztahu k hudbě.

Pro koho je seminář určen?

Seminář je otevřen pro:

  • Choreograf*ky
  • Tvůrce*kyně
  • Taneční pedagogy*žky
  • Performer*ky a interpret*ky
  • Teoretiky*čky
  • Student*ky tance, chtějící rozvíjet své kompetence a prohlubovat znalosti choreografické kompozice

Speciální nabídka pro pedagogy ZUŠ

Kurzovné lze hradit z šablon OP JAK (v rámci „Osobnostně sociálního a profesního rozvoje pracovníků ve vzdělávání ZUŠ“ – šablona č. 2. VII/1 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZUŠ).

Termín a časy

Pá–⁠Ne 14.–16. 2. 2025

  • 16.00–19:00
  • So 10:00–17:00
  • Ne 9:30–15:30

Místo

CirqueonLab, Petrohradská 3, Praha 10–Vršovice

Cena

  • Early bird (přihlášení do 10. 1. 2025): 2 700 Kč / 1 400 Kč student
  • Standardní (přihlášení do 13. 2. 2025): 3 200 Kč / 1 600 Kč student

Přihlaste se

Formulář Google

Po semináři obdrží všichni účastníci certifikát.

Seminář bude tlumočen do češtiny.

Více o Jeanovi-Christophu Paré

V roce 1976 získal angažmá v Pařížské opeře. Již v roce 1982 byl jmenován prvním tanečníkem a stal se členem experimentální taneční skupiny Pařížské opery – Groupe de Recherche de l’Opéra de Paris (GRCOP). Operu opustil, aby se mohl věnovat spolupráci s různými současnými francouzskými choreografy, jako jsou D. Larrieu, R. Chopinot, F. Verret nebo A. Degroat, a také vlastní choreografické tvorbě (má na svém kontě více než patnáct děl).

Intenzivně spolupracuje s Wilfride Piolletovou a Jeanem Guizerixem, hvězdami Pařížské opery, kteří jsou zároveň velmi otevření soudobé taneční tvorbě. Vedle interpretační činnosti se společně s nimi podílí na výzkumu v oblasti funkční analýzy tanečního pohybu (analyse fonctionnelle du mouvement dansé, AFMD) ve spolupráci s Odile Rouquet. Pravidelně je zván k výuce na konzervatořích a k vedení četných stáží.

V roce 1990 se stal vedoucím Národního choreografického centra v Angers. Věnuje se pedagogické práci a interpretační činnosti. Deset let působil jako inspektor pro taneční oblast francouzského ministerstva kultury, poté jako ředitel Státní školy v Marseille (l’École Nationale de Marseille). Na univerzitě se podílí na přípravě různých výukových předmětů zaměřených na taneční proces. Přednáší také na Sciences Po (Vysoké škole politických věd) v Paříži.

Se SE.S.TA spolupracuje již od roku 1999 a od té doby přispívá svými uměleckými i intelektuálními kapacitami k vysoce kvalitnímu pedagogickému rozvoji tance v České republice.

Pedagogický seminář
Jean-Christophe Paré na Pedagogickém semináři 2024 (foto Dragan Dragin)
Ze semináře 2024 (foto Dragan Dragin)
Pedagogický seminář
Ze semináře 2024 (foto Dragan Dragin)
Ze semináře 2024 (foto Dragan Dragin)
Ze semináře 2024 (foto Dragan Dragin)
Ze semináře 2024 (foto Dragan Dragin)

Jaké byly minulé ročníky

Ze semináře si odnáším chuť tvořit a předávat hru s rozmanitou hudbou, zvukem, prostorem, jednoduchými gesty, které mohu rozpracovávat s daným záměrem. Vytvářet prostor a půdu pro kreativitu, tvorbu jedince, ale i skupiny. Dívat se na ni ze tří pozic: interpret, autor, divák. Pokládat si dramaturgické otázky, především: co vidím? Spolupracovat na díle s více odborníky nejen z tanečního světa a klást při tvůrčím procesu překážky, které umožňují novou perspektivu, cestu, metodu.

Taneční pedagožka

Na semináři jsem získala mnoho nových poznatků – jak pracovat s hudební předlohou, prostorem, časem; jak obohatit motivaci k pohybovému přednesu žáků, lépe je směrovat k potřebné cestě…

Taneční pedagožka

Obohacení v oblasti pohybu, tance a hudby, propojení, dialogu tance a hudby, jak se zamýšlet nad tvorbou, jak si vytvořit strukturu, koncept, přesah i do dalších poloh tvorby – psychologie, filozofie, vnímat věci v kontextu více oborů.

Taneční pedagožka, choreografka

Bylo pro mě velmi inspirativní, jak mohu pracovat s různými kvalitami pohybu a s jejich dramaturgií v čase a prostoru. A jak se tyto tři složky navzájem ovlivňují. Bylo určitě super nahlédnout do dramaturgie skrz pohyb, ale i skrz dramaturgii hudby.

Studentka tance, Konzervatoř Duncan Centre

Děkujeme partnerům

Seminář se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Hlavního města Prahy.