AkceRozhýbej výuku uměním! Vzdělávací cyklus (nejen) pro pedagogy ZŠ
Z projektu Škola tančí, Hradec Králové (foto SE.S.TA)
Rozhýbej výuku uměním!
Vzdělávací cyklus (nejen) pro pedagogy ZŠ
Zámek Žďár nad Sázavou; Praha
Říjen–prosinec 2025
Tanec a pohyb v běžné školní výuce – jak začít? Chcete, aby vaše hodiny byly živé, smysluplné a děti v nich objevovaly svět skrze vlastní zážitek?
V sérii praktických workshopů se seznámíte se základními postupy, jak přirozenou cestou zařadit tvůrčí pohyb do běžných školních předmětů a umožnit tak dětem osvojování si školních znalostí skrze tělesný prožitek. Tvůrčím přístupem k pohybu podpoříte nejen vlastní kreativitu, ale také dobré sociální klima ve třídě, spolupráci a vzájemný respekt mezi dětmi. Skrze tělo v pohybu mohou děti nalézt další způsob sebevyjádření. Ukážeme vám, jak oživit hodiny matematiky, českého i cizího jazyka či přírodních věd a nebo jak pojmout tvořivým způsobem výuku taneční a pohybové výchovy.
Mezi jednotlivými bloky budete mít příležitost ověřit nabyté zkušenosti v praxi a v následujících workshopech se k nim vrátit, sdílet nové poznatky a postupně získávat v nových postupech jistotu. Součástí workshopů budou vedené reflexe, které poskytnou prostor pro vaše dotazy a podněty. Získáte také nově náměty, jak reflektovat tvůrčí proces s dětmi.
Potkáte se s lektorským týmem umělců z projektu Škola tančí, kteří vám dají nahlédnout pod pokličku jejich tvůrčích přístupů a zároveň budou objevovat nové cesty společně s vámi.
V rámci workshopů se seznámíte nejen s konkrétními náměty, které můžete sami zapojit do výuky, ale především vám lektoři přiblíží způsob uměleckého přemýšlení tak, abyste si mohli další způsoby zapojení pohybu do výuky připravovat i sami.
O ŠKOLA TANČÍ…
Škola tančí je jeden z přístupů kreativního učení skrze umění, založený na meziooborové spolupráci umělců a pedagogů, kteří společně připraví pro děti program na míru, během kterého si děti prostřednictvím tvořivého tance a pohybu osvojují lépe školní učivo a poznávají lépe sami sebe i své kamarády.
Umělci, kteří jsou v projektu v roli průvodců tvůrčím procesem, sdílí s dětmi radost ze společného objevování, podporují je v rozvoji kreativity a jejich vlastní jedinečnosti. Učení se stává hrou a děti si nové vědomosti doslova zažívají na vlastní kůži.
Principy kreativní výuky v pohybu, které používáme ve Škola tančí, chceme sdílet také s pedagogy, aby je mohli sami dále rozvíjet ve své vlastní pedagogické praxi.
Čím se budeme zabývat?
Co je to umělecké myšlení a proč má své místo ve vzdělávání
Jak využívat prostor, čas a pohyb ve škole
Náměty, které může pedagog používat ve své práci se žáky
Náměty, které může pedagog používat pro sebe, aby mohl pracovat se žáky (aneb nezapomeň na sebe!)
Příklady pohybových zadání pro různé školní předměty
Jak si postavit vlastní hodinu v pohybu
Reflexí jako cestou k porozumění tomu, co dělám(e)
Metodickými postupy kreativní výuky v pohybu
Pro koho
Vzdělávací cyklus je určen primárně pro pedagogy ZŠ, ale i další zájemce, kteří do své práce s dětmi chtějí přinést nové tvůrčí postupy. Předchozí zkušenosti s pohybem či tancem nejsou zapotřebí, stačí chuť zkoušet nové věci 🙂
Termíny a časy
1. Výukový blok / zámek Žďár nad Sázavou (16 vyuč. hodin)
Pá 5. 10. 2025 | 16:00–19:00
So 6. 10. 2025 | 9:30–17:30
Ne 7. 10. 2025 | 9:30–13:30
2. Výukový blok / Praha, Cirqueon (8 vyuč. hodin)
So 1. 11. 2025 | 10:00–17:00
3. Výukový blok / Praha, Cirqueon (8 vyuč. hodin)
So 6. 12. 2025 | 10:00–17:00
Jednotlivé výukové bloky na sebe nepřímo navazují, prostor mezi nimi je určený pro ověřování získaných zkušeností v praxi, v rámci navazujícího workshopu bude vždy prostor pro sdílení zkušeností, dotazy a upevňování vlastních pedagogicko-tvůrčích postupů.
Získejte náskok a buďte připraveni na nové revize RVP!
Přemýšlíte, jak přistoupit k revidovaným RVP a jak pojmout vzdělávací oblast Umění a kultura ve své škole?
Vzdělávací cyklus reaguje také na nové revize RVP, konkrétně na inovativní metody ve vzdělávání a podporu klíčových kompetencí žáků i pedagogů (kompetence kulturní, komunikační, osobnostní a sociální i kompetence k učení).
Místa
První blok semináře se bude konat v inspirativních prostorách zámku Žďár nad Sázavou (účastníkům můžeme nabídnout také možnost ubytování v zámeckém areálu). Druhý a třetí blok se uskuteční v Praze v prostorách Cirqueonu.
Cirqueon, Vlastislavova 603/11, Praha 4–Nusle (mapa)
Freskové sály na zámku ve Žďáře n/S
Prostory Cirqueonu
CENY
Early birds – 4 500 Kč (pro registrace do 10. 9. 2025 vč.)
Standardní cena – 4 900 Kč (pro registrace po0. 9. 2025)
Cena zahrnuje kurzovné v celkovém rozsahu 32 vyučovacích hodin. Ubytování a stravování není zahrnuto v ceně. Vzdělávací cyklus je finančně podpořen z grantu MKČR, proto je možné účastníkům nabídnout tyto zvýhodněné ceny kurzovného.
Na kurzovné vám bude vystavena faktura po odeslání přihlášky, místo garantujeme po uhrazení faktury.
NEVÁHEJTE VYUŽÍT!
Na seminář můžete čerpat finanční prostředky ze Šablon OP JAK (šablona 2.II./4 Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ). Po absolvování semináře obdržíte certifikát.
Témata ze Šablon OP JAK, se kterými v rámci semináře pracujeme:
Podpora nadání/talentu
Rozvoj gramotností
Well-being a psychohygiena
Pohybové aktivity
Práce s dětmi/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; vzdělávání heterogenních kolektivů
Vzdělávání dětí/žáků cizinců a dětí/žáků s potřebou jazykové podpory,
Rozvoj pedagogických kompetencí v oblasti metod a forem vzdělávání,
Seminář byl pro mě velké povzbuzení do praxe. Někdy mně to nebaví, připadám si v tom sama, ztrácím motivaci. Tady se mi znovu potvrdilo, že to má smysl a je to důležité.
Petra Pešková, lektorka vzdělávacích programů, pedagožka
Možnost tvorby vlastního tématu za supervize umělce/choreografa a příležitost zkusit si téma vést mi přinesla větší jistotu a odvahu zkusit tyto principy práce zavádět i ve své třídě.
Kristina Pekárková, pedagožka 1. stupně
Pro mě byl 'AHA EFEKT' to, že něco tak přirozeného jako je pohyb, se musí do škol znovu složitě a pracně dostávat, aby tam byl v dostatečné míře...
Eva Šrailová, lektorka vzdělávacích programů
Seminář mi přinesl spoustu nové inspirace do mé praxe...už vše zkouším a dětem se to moc líbí a baví je to.
Veronika Červená, pedagožka
Velmi sa mi pacilo spolupracovat s choreografom priamo na tvorbe aktivity pre deti. Moj AHA moment bolo pripomenutie si faktu, ze z detskeho sveta fantazie, ktory sme podporili, je potrebne vratit sa naspat k ucivu a sprostredkovat ucivo cez zazitok, ktory sme vytvorili.
Janka Kocianová, pedagožka jazyků
Po delší době jsem byla opět v roli aktéra nikoli toho, kdo vede hodiny. Zavnímat to, co učím, z druhé stránky, je pro praxi a rozvoj důležité. Zároveň pro mě byl i velký přínos dávat vše do slov v teoretické části. Přemýšlet nad tím, co ty slova ve skutečnosti v praxi znamenají, zda mi něco v mé praxi chybí atd...