
Johana Pocková & Vendula Tomšů: V představení Potkat lišku jsem ve skutečnosti potkala lišky dvě
Tanečnice a performerka Johana Pocková a scénografka a performerka Vendula Tomšů podaly jasnou výpověď: umění není určeno jen privilegované komunitě, která navštíví divadlo, ale všem, kteří chtějí prožít blízké setkání s duší zvířete a divadelním storytellingem i mimo prostory divadla. Tyto mladé umělkyně pracují s jemností a intimitou a delikátním způsobem probouzejí nejen naše vizuální smysly. Každý, kdo se chce odevzdat zážitku, je „in“. Johana Pocková a Vendula Tomšů byly na rezidenci ART KLASTRY na zámku ve Žďáru nad Sázavou. Jejich nové dílo Potkat lišku jsem na rezidenci viděla hned dvakrát. Nabízím sondu do duše dvou lišek – mladých současných umělkyň.
Johana Pocková & Vendula Tomšů: In To Meet a Fox I Actually met Two Foxes
Dancer-performer Johana Pocková and scenographer-performer Vendula Tomšů make a clear statement: art is not reserved for the privileged few who attend the theatre; it belongs to everyone seeking an intimate encounter with an animal’s soul and with theatrical storytelling beyond the playhouse walls. These young artists work with subtlety and intimacy, delicately awakening more than just our visual senses. Anyone willing to surrender to the experience is “in”.
Interviewer Katarína Brestovanská saw their new piece Potkat lišku (To Meet a Fox) twice during the residency ART KLASTRY at the estate in Žďár nad Sázavou. Her interview is a glimpse into the souls of two foxes – young contemporary artists.
Tanečnice a performerka Johana Pocková a scénografka a performerka Vendula Tomšů podaly jasnou výpověď: umění není určeno jen privilegované komunitě, která navštíví divadlo, ale všem, kteří chtějí prožít blízké setkání s duší zvířete a divadelním storytellingem i mimo prostory divadla. Tyto mladé umělkyně pracují s jemností a intimitou a delikátním způsobem probouzejí nejen naše vizuální smysly. Každý, kdo se chce odevzdat zážitku, je „in“.
Johana Pocková a Vendula Tomšů byly na rezidenci ART KLASTRY na zámku ve Žďáru nad Sázavou. Jejich nové dílo Potkat lišku jsem na rezidenci viděla hned dvakrát. Nabízím sondu do duše dvou lišek – mladých současných umělkyň.
Vaše představení mají poetické názvy jako Jáma lvová, Potkat lišku, Fairy Tales, Bodies Together, K Madoně se rzí apod. Odkud čerpáte inspiraci?
Johana: Název dost často vyplyne z původní tematické myšlenky díla. V představení K Madoně se rzí, které bylo naší první spoluprací s Vendulou, byl název otiskem první inspirace obrazem Madony, který je pokřivený. Poetické názvy zřejmě souvisejí s naší autorskou duší. Obecně volím raději konkrétnější, metaforické, narativní varianty, které otevírají divákovu fantazii a podněcují jeho zvědavost. Ale například v představení Bodies Together jsme na začátku pracovaly s názvem Korporát, který jsme později změnily. Chtěly jsme jít do abstraktnějších rovin, jež by nám pomohly otevřít se novým podnětům.
Vendula: Název představení se hledal a proměňoval hodně dlouho, procházel různými fázemi stejně jako samotný proces tvorby. Nakonec jsem spokojená s touto nejkratší verzí ze všech, která ale v sobě ukrývá to, co jsme potřebovaly: tajemství. Cítíme, že po tom „setkání“ se děje něco speciálního – přesně to, o čem představení je.
V Potkat lišku pracuje s prvky rituálu, například s publikem sedícím v kruhu či se společným zážitkem. Původně jste uvažovaly i o venkovním formátu u ohně jako metafoře světla a tepla, takže brnkáte na strunu prapodstaty divadla. Co bylo vaší inspirací?
Vendula: Je to moje vlastní linie. Nechávám v sobě dozrát pocit a trvá mi poměrně dlouho, než téma konkretizuji a zformuluji do slov. Pro představení Potkat lišku byl pro mě důležitý zážitek z vyprávění příběhů u ohně, které dělají naši kamarádi ze Story-telling.cz. Kontrast divadla a přírody mě přivedl k tomu prvotnímu, jednoduchému, na čem divadlo stojí. Chtěla jsem nezůstat jen u vyprávění slovem, ale rozvíjet další způsoby vyprávění prostřednictvím předmětů, hudby, tance či těla. Původně jsme chtěly mít v představení oheň – ten už v něm nemá místo, ale lidé s námi sedí v kruhu. Je to jeden prostor naplněný příběhy.
Za poetickým názvem Potkat lišku se skrývá i způsob, jakým v představení pracujete. Jak využíváte metodiku storytellingu?
Johana: Iniciátorkou Potkat lišku je Vendula, která kromě metody storytellingu přináší i zaměření na menší formáty představení. Pro mě je storytelling jako performerku nová disciplína.
Vendula: S Johankou jsme spolupracovaly na Fairy Tales a K Madoně se rzí, což jsou čistě taneční věci. Vedle toho mám řadu vlastních autorských představení, kde zkoumám úzký vztah mezi interpretem a divákem – to je i důvod, proč jsem zvolila formu pro malé publikum. První takové představení, na němž jsem pracovala společně s Honzou Tomšů, byly Veduty pro jednoho diváka a jednoho performera: hra beze slov, intimní komunikace prostřednictvím předmětů, pravidla hry vznikala postupně. Další představení ve spolupráci s Ianem Mikyškou pro dvanáct diváků se jmenovalo Pět knih a principem bylo společné čtení a ukazování obrázků. Cítila jsem, že tenhle formát chci dál rozvíjet, a protože se mi s Johanou pracovalo skvěle, oslovila jsem ji ke spolupráci.
Absolvovaly jsme několik workshopů storytellingu s Markétou Holou ze Story-telling.cz. Skvěle nám předala vypravěčská pravidla, pomohla s texty a velmi přispěla k celkovému procesu tvorby inscenace. Představení ale není jen o verbálním storytellingu – zkoumáme i vyprávění tancem, zvuky, objekty, imaginací, vzpomínkami apod.
Divák sedí velmi blízko vás, v kruhu, vnímá každé slovo, sleduje každý detail, všechny nuance neverbální komunikace. Má jen pozorovat a poslouchat, nebo dokonce interagovat? Jak uvažujete o setkání a komunikaci s divákem?
Johana: Zabývaly jsme se otázkou, nakolik být k divákům „welcoming“. Když sedíme u ohně, je důležité mít pocit, že se můžete kdykoli podělit o to, co máte na srdci, ale také nemusíte. Snažíme se vytvořit bezpečný prostor, kde na diváka není vyvíjen tlak, aby mluvil, ale zároveň je přítomen a otevřený. Baví mě udržovat představení v rovině performativních obrazů, kdy divák zažívá dětskou zvědavost i váhání, zda se přidat.
Vendula: Chtěly jsme představení udělat poměrně jednoduché, abychom s ním mohly snadno cestovat do regionů a sdílet ho kdekoli. Aby se dalo hrát venku i uvnitř, s minimem technických prostředků.
Pro svůj vztah s divákem jste zvolily nehierarchický formát a ocitáte se ve sdílené blízkosti. Co vám jako tanečnicím-performerkám tato zkušenost dává?
Vendula: Mnohem hmatatelněji cítím energii lidí. Užívám si bezprostřednost, že se mohu dívat divákům do očí, zkoušet různé smysly. Lidé za mnou po představení přicházejí a mluvíme o intimních věcech. Jde mi o bezpečný prostor, aby nikdo necítil nátlak ani přehnanou interaktivitu. Je to bezpečné i pro mě – nejsem vystudovaná performerka, ale scénografka, a postupně pracuji víc se slovy.
Johana: Uvidím, co mi tento blízký vztah dá, až začneme představení hrát. Zatím jsme měly jen dvě krátké ukázky s diváky. Baví mě možnost intimního dialogu; v běžných situacích často upadáme do stereotypů. Představení je pro mě zážitek z blízkosti a intimity, který se opírá o jednoduché věci. Je to jako odložit filtr jeviště a hlediště – v tomto prostoru jsme nevyhnutelně odhalené.
Vendula: Tvůrčí proces Potkat lišku je pro mě osobní. Hledám v něm své pocity a potřeby – to, co mě baví prožívat s lidmi.
Téma pozice tvůrce a diváka je v SE.S.TA středem naší teoretické reflexe. Přemýšlíte v některé fázi tvorby o tom, jaké akce vyvolávají kinestetické vjemy, emoce či představivost diváka? Testujete to předem?
Vendula: Určitě o tom přemýšlíme a snažíme se představit si divákovy reakce – částečně zkoušíme, co funguje na nás. Představení jsme prezentovaly jako work-in-progress na Malé inventuře a spoléháme na zpětnou vazbu. Protože pracujeme s tichem, ptaly jsme se, zda v divácích vyvolává vzpomínky na dětství. Je-li představení intuitivní, musíme se o to víc naladit na diváka, aby nebyl zmatený ani v nepohodě.
Johana: Moje disciplína je choreografie a pohyb, pro Vendy práce s objekty. Storytelling je pro nás obě nová výzva. Díky workshopům jsme zjistily, že storytelling nabízí nespočet možností. Klíč je jednoduchý: obrazy, o nichž vyprávíme, musíme nejprve vidět samy. Zpětná vazba potvrzuje okamžiky, kdy jsme byly upřímné. Totéž platí pro fyzické vjemy – upřímná fyzičnost na diváka dýchá. V představení se snažíme podpořit divákův zážitek i čichovými, sluchovými a haptickými podněty.
V představeních PocketArt vnímám důraz na autenticitu těla a lidské hodnoty, jako respekt či úcta. Vznikají vaše nápady jako kontrast k tomu, jak dnes žijeme?
Johana: Pokud budu mluvit za PocketArt, témata se proměňují, ale často obsahují frustraci z toho, co se kolem nás děje. Tvůrčí proces je pro nás terapie. V Jámě lvové zkoumáme mediální manipulaci a populismus, v Bodies Together fenomén korporací. Než začneme, připravíme si teoretický rešerš, pak pracujeme s tělem. Chceme s divákem zažít něco, co ve světě chybí. Při K Madoně se rzí, vzniklé v době covidu, jsem cítila potřebu „pohladit“ duši – nás i diváků.
Johano, není to tvoje první zkušenost s blízkostí a interaktivitou s divákem. Jak bys porovnala různé úrovně participace v představeních PocketArtu?
Johana: Jáma lvová má různé formáty. Původně duet, později adaptovaný pro děti, nabyl interaktivních znaků. K představení jsme připojily workshop s protokolem, který používáme při práci s dětmi, dospělými i seniory: choreografický jazyk jsme otevřely improvizaci a interakci. V Bodies Together je divák přímým účastníkem – hranice performer/divák se stírá a pokaždé vzniká jiné představení. U Potkat lišku jsme někde uprostřed: divák je pozorovatel, i když prostorově velmi blízko.
Děkuji za rozhovor a přeji vám hodně štěstí s představením.