2021 | Vysočina I Praha I ČR
Principy Škola tančí jsme převzali z francouzského „Dance au cour“, projektu, který ve Francii úspěšně funguje již 30 let s podporou Ministerstva kultury, školství a regionů a který byl dále aplikován v Belgii, Norsku či Anglii.
Cílem iniciativy Škola tančí je podporovat mezioborové aktivity, umělecké projektové myšlení a tvořivost a přinášet do škol a mezi pedagogy nové přístupy, moderní metody a inspirovat k „out of the box“ smýšlení o vzdělávání. Díky umění děti i dospělí získávají přístup k abstrakci a uvědomují si přínos umění pro jejich rozvoj.
Základní myšlenkou konceptu je, že pohyb – tanec může pomoci žákům při osvojování poznatků napříč učivem a může rozšířit jejich rámec kompetencí. Hlavním principem je pak mezioborová spolupráce mezi tanečním tvůrcem a pedagogem. Taneční tvůrce vtahuje do tvůrčího procesu nejen žáky, ale i učitele. Zkušenost pak ukazuje, že uskutečnění kreativního projektu na škole posiluje vazby nejen mezi dětmi, mezi učitelem a žáky, ale i mezi školou a rodinou dítěte.
Podívejte se, jak fungují kreativní projekty v praxi: video.
Může pohyb pomoci při učení vyjmenovaných slov nebo násobilky?
Učitelé a vyškolení umělci po vzájemné dohodě a dle vzájemných preferencí, předmětu výuky, složení kolektivu a dalších dostupných kritérií vytvoří dvojice (pedagog + umělec).
Umělec ve spolupráci s pedagogem připraví na míru formu i obsah projektu. Umělec pravidelně intervenuje do výuky po dobu jednoho až tří měsíců. Pedagog se nechává inspirovat kreativním přístupem a průběžně navazuje na tuto intervenci i v ostatní výuce. Žáci realizují tvůrčí projekt výuky v pohybu a učí se vnímat a používat „tělo v pohybu“ jako kreativní nástroj poznávání a zapamatování. Silným prvkem při zkoušení je také názornost, hra, spolupráce a vzájemné sdílení.
Realizace kreativních projektů dává choreografům praktickou příležitost vyzkoušet si novou formu profesionálního působení. Školám, dětem a pedagogům otevírá příležitost nahlédnout do choreografického procesu a odnést si z něj praktickou zkušenost s kreativní výukou v pohybu.
Projekt vždy uzavírá veřejná prezentace výsledků a verbální hodnocení ze strany vedení projektu, umělce, pedagoga i dětí. Závěrečná prezentace je okamžikem neformálního sdílení názorů, podnětů i připomínek.
Děti se také stávají součástí veřejného vystoupení na mezinárodním festivalu současného tance KoresponDance, které je pro ně často zdrojem „Aha efektu“, kdy si uvědomí, co vlastně získaly.
V roce 2021 plánujeme spolupráci s těmito školami:
ZŠ Na Radosti, Žďář nad Sázavou
ZŠ Meruzalka, Polná
ZŠ Jungmannova, Jihlava
ZŠ Labyrint, Brno
ZŠ Na Rovině, Třebosice
ZŠ V Pohybu, Pardubice
ZŠ Solidarita, Praha 10
Projekt ŠKOLA TANČÍ je otevřen pro účast dalších škol.
Pokud máte zájem o podrobné informace, reference projektu či uskutečnění projektu na vaší škole, neváhejte nás kontaktovat: eva.papankova@se-s-ta.cz
Tanečnice, choreografka a pedagožka. Věnuje se současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska. Dlouhodobě pracovala v Anglii, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, kontaktní improvizace), ve francouzském Quimper (asistentka v choreografickém centru T.E.E.M.) či v belgickém Oostende (v edukačním oddělení pro muzeum současného umění Mu.ZEE). Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Mezinárodně působící nezávislý umělec, tanečnice, performerka, choreografka a pedagožka, absolventka VŠMU (SK), seanse - Teaching Artists (N), programů Prototypes III Nadace Royaumont a Incubateur de Chorégraphes (FR). Zaměřuje se na současné pohybové a divadelní techniky, improvizaci, kompozici, somatické přístupy, pohybový výzkum a transdisciplinární spolupráce v oblasti tanečního umění a performance. Vzdělává se také v komunikaci a využití coaching přístupů v umělecké a pedagogické práci. Jako interpretka, spolutvůrkyně či asistentka spolupracovala s mnoha domácími i zahraničními umělci v Evropě, USA a Asii. Věnuje sa také vlastní autorské tvorbě (chiens anufragés, Define Yourself or Get Defined!, HAZARD ZONE). Je jedním z iniciátorů a organizátorů festivalu ImproEventsPrague (2010 - 2015), v rámci programu Francouzského Institutu byla rezidenční umělec na Cité Internationale des Arts Paříži v roce 2017/2018. Zdenka je také jednou ze zakladatelek spolku OSTRUŽINA z.s. a spoluautorkou projektů DIFFERENT?, Tančit o Žižkov a souHra. Práci OSTRUŽINA z.s. prezentovala na konferencích ITAC2 Brisbane 2014 a ITAC4 v New York City v roce 2018. Spolupracuje také s Ateliérem fyzického divdla KSFT-DIFA JAMU v Brně. / Photo: Lea Girardin [ … ]
Tanečnice, pedagožka a choreografka, absolvovala Konzervatoř Duncan Centre a bakalářský obor taneční věda na HAMU. Zároveň prošla studijním pobytem na Brighton University obor tanec s vizuálním uměním. Byla zakládající členkou skupiny Nanohach, kde působila v letech 2004-2011. Věnuje se vlastní tvorbě (obdržela II. a III. cenu v mezinárodní choreografické soutěži Cena Jarmily Jeřábkové a několik nominací na Cenu Sazky). Choreograficky spolupracovala s divadly Nablízko a Minor, v současné době také s Národním divadlem nebo s Divadlem bratří Formanů. Současný tanec a tvorbu vyučuje také na Konzervatoři Duncan centre. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí a vede vzdělávací semináře pro umělce i pedagogy. Aktivně se podílí na vzniku Metodiky Škola tančí. [ … ]
Projekt Škola tančí v roce 2021 podporují: MKČ - Státní fond kultury, MČ Praha 10, Kraj Vysočina, Pardubický kraj, Statutární město Brno, Statutární město Jihlava, Statutární město Pardubice, Město Žďár nad Sázavou
Partneři: Tanzplatform Rhein-Main, Sophie Billy (FR), Jean-Christophe Paré (FR), kinestetický vzdělávací program “Leaps and No Bounds”, (SK), Základní školy z Prahy, Francouzské Lyceum, Tanec Školám – Tanec Praha, Ponec, platforma uMĚNÍM z.s., Společnost pro kreativitu ve vzdělávání z.s.
Celoroční činnost SE.S.TA je podporována Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem hlavního města Prahy a společností Veolia ČR.