SE.S.TA Blog

V dialogu s umělci*umělkyněmi z pohybového umění a souvisejících oborů reflektujeme materiál v naší dynamicky se rozvíjející profesi. Snažíme se porozumět tématům a fenoménům, které ovlivňují uvažování umělců a jejich uměleckou tvorbu. Díky partnerstvím napříč zeměmi vzniká prostor pro výměnu pohledů a obohacování kolektivních znalostí našeho oboru.

Vyhledávání na blogu

Tagy
Kategorie
Jazyk

Články na blogu

Alice Chauchat v expozici (foto Yves Metler)

Tanec jako etická praxe. Alice Chauchat

Hana Polanská

Taneční zóna | Alice Chauchat představujeme jako umělkyni, která byla pozvána Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA k účasti na projektu Tanec v galerii. Tento transdisciplinární projekt chce v následujících letech reflektovat estetické, tematické, institucionální a procesní vztahy mezi pohybovým a vizuálním uměním a rozvíjet spolupráci mezi jejich tvůrci choreografy, choreografkami a kurátory, kurátorkami. Konkrétním objektem, s nímž měla dle výzvy SE.S.TA Alice Chauchat vstoupit do dialogu, je ambiciózní výstava NG „1939 – 2021: Konec černobílé doby“. Její choreografická odpověď získala podobu v díle Museography Choreography v roce 2024 ve Veletržním paláci Národní galerie Praha.

Celý článek

Scores jako nástroj kompozice: Vy/nalézání pohybových partitur

Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA

Performativní partitura (scores) funguje jako nástroj pro kompoziční tvorbu, improvizaci a pedagogickou praxi. V nové rubrice Reference a nástroje předkládáme strukturované poznámky ze semináře s choreografkou Marthou Moore, které mohou posloužit tanečním pedagogům*žkám a choreografkám*ům pro referenci a výchozí orientaci v tématu.

Celý článek

Tom Bailey: Tragedy of Anthropocentric Art. How to Co-create with Trees?

Martin Maryška

Isn’t art, by definition, a human activity for human audiences? In Vigil, British theatre-makerand choreographer Tom Bailey attempted to embody 26,000 extinct species – though, of course, he failed. Yet in this failure lies the question: can we ever escape our human point of view, or only see it more clearly? Recorded at the KoresponDance Festival 2025 in Žďár nad Sázavou, this conversation explores performing for and with trees, beyond human creativity, technology as empathy, playing outdoors versus indoors, and the practical challenges of creating truly green art.

Celý článek

Petra Fornayová: Ekologický paradox, choreografie práva a jeho porušení

Martin Maryška

V čem funguje umělecká praxe jako evoluční adaptace? Podobně jako houba a řasa v lišejníku „vědí", co má každá dělat, aby se vzájemně zabezpečily – tak i umělec či umělkyně volí tvůrčí prostředky, aby prosadili svou vizi. Choreografka, performerka a kulturní manažerka, zakladatelka festivalu Nu Dance Petra Fornayová (SK) v našem z rozhovoru hájí tuto: Ekologické umění by mělo hlavně prosazovat ekologickou vizi, a nejen používat ekologické prostředky. V rozhovoru z festivalu KoresponDance 2025 ve Žďáru nad Sázavou se vracíme také k jejím právnickým začátkům: Umění podobně jako právo prověřuje kánony systémů; jaký význam má jejich narušení pro společnost?

Celý článek

S Marthou Moore o pohybových partiturách a americké postmoderně

Lucie Kocourková

Opera PLUS | Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA pozvalo již poněkolikáté do Prahy choreografku a pedagožku Marthu Moore, která povede workshop, v jehož rámci pracuje s tzv. scores (tedy zadání nebo doslovně partitury). Jako tanečnice vyšla z moderních technik, aby se ale brzy nechala vtáhnout principy postmoderny a okamžité kompozice – i proto se při popisu její práce přidržuji raději termínu partitura než zadání. V našem rozhovoru přibližuje nejen to, co čeká účastníky workshopu, kteří chtějí prozkoumat nové možnosti tvůrčího procesu v tanci, ale překvapivě jsme se ponořily i do historie.

Celý článek

Naše akce teoretické reflexe