1. 9. 2023 – 30. 6. 2024 | Praha, regiony ČR
Principy Škola tančí jsme převzali z francouzského projektu „Dance au coeur“ (Tanec v srdci), který ve Francii úspěšně funguje už 30 let s podporou ministerstva kultury, školství a regionů a který je dále aplikován v Belgii, Norsku či Anglii.
KREATIVITA UMĚNÍM, MODERNÍ METODY
Cílem iniciativy Škola tančí je podporovat mezioborové aktivity, umělecké projektové myšlení a tvořivost a přinášet do škol a mezi pedagogy nové přístupy, moderní metody a inspirovat k „out of the box“ smýšlení o vzdělávání. Díky umění děti i dospělí získávají přístup k abstrakci a uvědomují si přínos umění pro jejich rozvoj.
TĚLO V POHYBU JAKO NÁSTROJ UČENÍ
Základní myšlenkou konceptu je, že pohyb – tanec – může pomoci žákům při osvojování poznatků napříč učivem a může rozšířit jejich rámec kompetencí. Hlavním principem je pak mezioborová spolupráce mezi tanečním tvůrcem a pedagogem. Taneční tvůrce vtahuje do tvůrčího procesu nejen žáky, ale i učitele. Zkušenost pak ukazuje, že uskutečnění kreativního projektu na škole posiluje vazby nejen mezi dětmi, mezi učitelem a žáky, ale i mezi školou a rodinou dítěte.
Podívejte se, jak fungují kreativní projekty v praxi: VIDEO: ŠKOLA TANČÍ – kreativní projekty pro školy.
Může pohyb pomoci při učení vyjmenovaných slov nebo násobilky?
JAK PROJEKT FUNGUJE
Příprava konceptu, výuka formou dílen
– Vyškolení umělci (choreograf s hudebníkem či dalším umělcem z jiného oboru) ve spolupráci s pedagogem připraví na míru formát i obsah projektu v návaznosti na školní látku, charakter a potřeby třídního kolektivu.
– Výuka probíhá formou intenzivních tvůrčích dílen v časové dotaci nejméně 20 vyučovacích hodin, které jsou rozloženy do 1–5 týdnů. Dílny jsou vedeny choreografem, který provází děti tvůrčím procesem, a pedagog se nechává inspirovat kreativním přístupem a průběžně navazuje na tuto intervenci i v ostatní výuce. Žáci realizují tvůrčí projekt výuky v pohybu a učí se vnímat a používat „tělo v pohybu“ jako kreativní nástroj poznávání a zapamatování. Silným prvkem při zkoušení je také názornost, hra, spolupráce a vzájemné sdílení.
– Realizace kreativních projektů dává choreografům praktickou příležitost vyzkoušet si novou formu profesionálního působení ve společnosti. Školám, dětem a pedagogům otevírá příležitost nahlédnout do choreografického procesu a odnést si z něj praktickou zkušenost s kreativní výukou v pohybu.
Sdílená radost s rodiči, veřejné prezentace na závěr
– Projekt vždy uzavírá veřejná prezentace výsledků a verbální hodnocení ze strany vedení projektu, umělce, pedagoga i dětí. Závěrečná prezentace je okamžikem neformálního sdílení názorů, podnětů i připomínek.
– Děti mají také příležitosst uvést své představení v létě na mezinárodním festivalu současného tance KoresponDance, kde se potkávají nejen se žáky z jiných škol, ale také s umělci z různých zemí.
Ve školním roce 2023/24 spolupracujeme s těmito školami:
– ZŠ Na Radosti, Žďář nad Sázavou
– ZŠ Meruzalka, Polná
– ZŠ Lhotky
– ZŠ Labyrint, Brno
– ZŠ Srdcovka, Třebosice
– ZŠ V Pohybu, Pardubice
– ZŠ Solidarita, Praha 10
– ZŠ Břečťanová, Praha 10
– ZŠ Velké Popovice
– ScioŠkola, České Budějovice
– FZŠ Trávníčkova, Praha 13
Pokud máte zájem o podrobné informace, reference projektu či uskutečnění projektu na vaší škole, neváhejte nás kontaktovat:
Eva Papánková, koordinátorka programu Škola tančí
608 653 653
eva.papankova@se-s-ta.cz
Choreograf, tanečník, divadelní tvůrce. Věnuje se vlastní autorské a interpretační tvorbě zahrnující produkci, herectví, tanec a režii. Absolvent Konzervatoře Duncan centre v Praze a čtyřletého studia na divadelní akademii v Amsterdamu – Mime department of Hogeschool voor de Kunsten. V roce 2017 absolvoval pětiletý drama/arte-terapeutický výcvik se zaměřením na metodu DvT – Developmental transformation (Vývojové proměny). Je spoluzakladatelem Crewcollective z.s. Věnuje se práci s dětmi se zaměřením na pohybovou a dramatickou výchovu, a to i v kontextu dramaterapie. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Tanečnice, choreografka a pedagožka. Věnuje se současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska. Dlouhodobě pracovala v Anglii, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, kontaktní improvizace), ve francouzském Quimper (asistentka v choreografickém centru T.E.E.M.) či v belgickém Oostende (v edukačním oddělení pro muzeum současného umění Mu.ZEE). Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Mezinárodně působící nezávislý umělec, tanečnice, performerka, choreografka a pedagožka, absolventka VŠMU (SK), seanse - Teaching Artists (N), programů Prototypes III Nadace Royaumont a Incubateur de Chorégraphes (FR). Zaměřuje se na současné pohybové a divadelní techniky, improvizaci, kompozici, somatické přístupy, pohybový výzkum a transdisciplinární spolupráce v oblasti tanečního umění a performance. Vzdělává se také v komunikaci a využití coaching přístupů v umělecké a pedagogické práci. Jako interpretka, spolutvůrkyně či asistentka spolupracovala s mnoha domácími i zahraničními umělci v Evropě, USA a Asii. Věnuje sa také vlastní autorské tvorbě (chiens anufragés, Define Yourself or Get Defined!, HAZARD ZONE). Je jedním z iniciátorů a organizátorů festivalu ImproEventsPrague (2010 - 2015), v rámci programu Francouzského Institutu byla rezidenční umělec na Cité Internationale des Arts Paříži v roce 2017/2018. Zdenka je také jednou ze zakladatelek spolku OSTRUŽINA z.s. a spoluautorkou projektů DIFFERENT?, Tančit o Žižkov a souHra. Práci OSTRUŽINA z.s. prezentovala na konferencích ITAC2 Brisbane 2014 a ITAC4 v New York City v roce 2018. Spolupracuje také s Ateliérem fyzického divdla KSFT-DIFA JAMU v Brně. / Photo: Lea Girardin [ … ]
Taneční pedagožka, choreografka a tanečnice. Absolventka taneční konzervatoře Jaroslava Ježka, poté se věnovala různým technikám moderního a současného a tance (Limón, Duncan, Body Mind Centering, kontaktní improvizace). Studovala také taneční propedeutiku, zajímá se o práci s tělem v psychoterapii a různé přístupy k choreografické kompozici. Dlouhodobě se věnuje taneční tvorbě s dětmi, ve které se zaměřuje také na intuitivní přístup k pohybu. Nově spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Talentovaná mladá česká tanečnice a choreografka. Studovala na několika renomovaných tanečních školách po Evropě (Angers, Lausanne, Madrid, Praha, Paříž), na Univerzitě Paris 8 absolvovala magisterský program interpretace a choreografie. V roce 2018 absolvovala rezidenční program SE.S.TA, následně se zapojila do mezinárodního projektu BeInternational. Věnuje se vlastní choreografické tvorbě a kreativně-vzdělávacím projektům ve školách. [ … ]
Tanečnice, choreografka a pedagožka. Absolvovala konzervatoř Duncan centre, semináře taneční pedagogiky na HAMU a JAMU, kurzy Metodika dětské jógy, Metodika Pilates. Jako tanečnice se podílela na mnoha tanečních a divadelních projektech prezentovaných v Čechách i v zahraničí. Ve spolupráci s Martou Trpišovskou vytvořila několik úspěšných choreografií. Jako taneční pedagog působí v ZUŠ, MŠ i ZŠ, vyučuje TPV v rámci projektu Tanec školám. Spolupracuje s uměleckým spolkem Ostružina, dětským studiem Divadla Ponec. Od roku spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí. [ … ]
Tanečnice a choreografka, absolventka Konzervatoře Duncan centre. Věnuje se vlastní tvorbě a zároveň získává pedagogické zkušenosti jako Montessori pedagog v MŠ. Absolvovala Vzdělávací cyklus Choreograf v kreativním učení a v současné době se věnuje vedení kreativně-vzdělávacích projektů Škola tančí a vede taneční lekce na Zámku Žďár n/S. [ … ]
Tanečnice, choreografka. Patří mezi první absolventy Konzervatoře Duncan centre (1997). Poté studovala bruselskou taneční akademii P.A.R.T.S. a tři roky působila v mezinárodní taneční skupině Déja Donné (Lenka Flory a Simone Sandroni). V roce 2003 se vrátila do Česka a začala spolupracovat na projektech jiných tvůrců: Nora Sopková, Serge Ambert, Krepsko, Andrea Miltnerová, Lenka Tretiagová, Divadlo bratří Formanů a další. Stala se zakládající členkou taneční skupiny NANOHACH, kde působila jako tanečnice a choreografka. Během čtrnácti let její existence účinkovala v pětadvaceti projektech. V roce 2006 získala Cenu Sazky za interpretaci, její choreografie Hechizada de Luxe byla oceněna cenou The Best Contemporary Award (Rusko, 2011) a byla nominována na Cenu Sazky 2008 v kategorii objev v oblasti taneční tvorby. V současné době vyučuje současnou taneční techniku, improvizaci a tvorbu na Konzervatoři Duncan centre a spolupracuje s institucí Post bellum. Nově spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacímu projektu Škola tančí. [ … ]
Tanečnice, pedagožka a choreografka, absolvovala Konzervatoř Duncan Centre a bakalářský obor taneční věda na HAMU. Zároveň prošla studijním pobytem na Brighton University obor tanec s vizuálním uměním. Byla zakládající členkou skupiny Nanohach, kde působila v letech 2004-2011. Věnuje se vlastní tvorbě (obdržela II. a III. cenu v mezinárodní choreografické soutěži Cena Jarmily Jeřábkové a několik nominací na Cenu Sazky). Choreograficky spolupracovala s divadly Nablízko a Minor, v současné době také s Národním divadlem nebo s Divadlem bratří Formanů. Současný tanec a tvorbu vyučuje také na Konzervatoři Duncan centre. Dlouhodobě spolupracuje se SE.S.TA na kreativně-vzdělávacím projektu Škola tančí a vede vzdělávací semináře pro umělce i pedagogy. Aktivně se podílí na vzniku Metodiky Škola tančí. [ … ]
Projekt Škola tančí ve školním roce 2023/24 podporují:
– Národní plán obnovy ČR, EU/Next Generation Europe, MKČR – program Kreativní vzdělávání
– MČ Praha 10
– Statutární město Brno
Partneři:
– Tanzplatform Rhein-Main
– platforma uMĚNÍM
– Společnost pro kreativitu ve vzdělávání
10. 5. 2024 - (i) SLOVNÍ DRUHY TANČÍ / workshop kreativního učení v pohybu pro pedagogy (Hradec Králové), 16-18h / v rámci KreatFest 2024 a FUK - Festival umění a kreativity ve vzdělávání
24. 5. 2024 - Kreativně-pohybová dílna pro děti / pro ZŠ Bezdrevská (České Budějovice) / v rámci FUK - Festival umění a kreativity ve vzdělávání
24. 5. 2024 - (i) MOZEK TANČÍ / workshop kreativního učení v pohybu pro pedagogy (České Budějovice), 14:30 - 16:30 / v rámci FUK - Festival umění a kreativity ve vzdělávání
ZÁVĚREČNÉ PREZENTACE PROJEKTŮ ŠKOLA TANČÍ:
Celoroční činnost SE.S.TA je podporována Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem hlavního města Prahy a společností Veolia ČR.