1.–3. 3. 2024 | Cirqueon Lab v Petrohradské, Praha
Dialog mezi tanečním gestem a zvukem v procesu kompozice. Jak pracovat s dynamickým napětím mezi těmito dvěma způsoby psaní? Hledání citlivého a smysluplného vztahu mezi pohybovým klimatem a zvukovou krajinou – včetně ticha – je neustálé…
Téma “Gesto, zvuk a dramaturgie v choreografické kompozici” nepřímo navazuje na téma loňského semináře “Temporalita a muzikalita v choreografické kompozici”, na kterém poprvé spolupracoval francouzský choreograf a pedagog Jean-Christophe Paré s italským perkusionistou Eliem Moretti. Letos se budeme věnovat tématu muzikality i v návaznosti na dramaturgii v choreografické kompozici.
Seminář je určen všem pedagogům, choreografům i tanečním interpretům a studentům se zájmem o další rozvoj svých kompetencí a přístupů k taneční tvorbě a kreativní výuce. Cílem semináře je obohatit know-how pedagogů díky užití know-how profesionálních choreografů a naopak. V jeho průběhu jsou sdíleny nástroje pro analýzu a k porovnávání různých pedagogických přístupů, systémů a filozofií.
Seminář je akreditován MŠMT (DVPP), účastníci po skončení obdrží certifikát.
Seminář bude tlumočen do češtiny.
“Velmi obohacující. Vážím si toho, že mohu pracovat s profesionály a zároveň vnímat i pohled lidí z jiných oborů.” (Pedagožka a choreografka, účastnice loňského semináře)
Jean-Christophe Paré k tématu semináře:
“Tanec a hudba spolu hrají, spojují se v prostoru a čase, ale také v opozici, aby vytvořily jednotný ‘příběh’. Rozhodně se však nejedná o ‘příběh’ s explicitními obrazy nebo scénář, který se odvíjí podle logiky zdravého rozumu. Tanec a hudba jsou poetické jazyky. Snaží se narušit realitu a význam. Vyprávění příběhů je však především pohyb, z řeckého Kein, Ki, kinein, což znamená pohybovat se, nebo kinêsis, pohyb. Příběh je vyprávěná událost. A touto událostí je pohyb sám: jeho proměny, jeho energické zvraty, změny a odklony směru, jeho trhliny a artikulace... všechny proměny časového a prostorového kontinua, které jsou specifické pro umění gesta a zvuku.”
Seminář bude veden formou navazujících pohybových dílen zaměřených na překračování různých prahů zkušenosti s choreografickou kompozicí prostřednictvím dialogu s dalšími médii, s nimiž se setkává (místa, zvuky, hudba, předměty, oblečení a další).
KDY
Pá 1. 3., 15:00–18:00
So 2. 3., 10:00–17:00 (včetně pauzy na oběd)
Ne 3. 3., 9:30–15:30 (včetně pauzy na oběd)
KDE
Cirqueon Lab, Petrohradská 3, Praha 10–Vršovice
KURZOVNÉ
Dospělý 3 000 Kč / 2 500 Kč (při platbě do 15. 2. )
Student 1 600 Kč / 1 400 Kč (při platbě do 15. 2. )
Hudebník, skladatel a performer, původem z Itálie, nyní působící převážně v ČR. Elia je doktorandem na Univerzitě Karlově v Praze, kde rozvíjí výzkum mezi hudbou a performativním uměním se specifickým zaměřením na performativitu zvuku. Konkrétně se zajímá o způsob, jakým může zvuk přispívat ke změně zážitku z představení, a zajímá se o způsoby, jakými se umělecké postupy podílejí na kontextu, z něhož vycházejí nebo na nějž reagují. Komponoval pro několik divadelních nebo tanečních souborů v Itálii, ČR a na Slovensku. Byl členem kulturního a komunitního centra Švestkový Dvůr a podílel se na pedagogických projektech na různých divadelních akademiích. Vedl projekty etnomuzikologického výzkumu financované Ministerstvem kultury ČR a SR na Moravě (CZ). V letech 2018-2020 kurátoroval cyklus Karpatská nová vlna v kulturním centru Wave~centrum nezávislej kultúry (Prešov, SK) a festival Slyš mě! ve Švestkovém dvoře (Malovice, CZ) [ … ]
V roce 1976 získal angažmá v Pařížské opeře, již v roce 1982 byl jmenován prvním tanečníkem a byl členem experimentální taneční skupiny Pařížské opery - Groupe de Recherche de L Opéra de Paris (GRCOP). Operu opustil, aby se věnoval práci s různými současnými francouzskými choreografy - D. Larrieu, R. Chopinot, F. Verret, A. Degroat… a vlastní choreografické tvorbě(má na svém kontě více než patnáct děl). Intenzívně spolupracuje s Wilfride Piolletovou a Jeanem Guizerixem, hvězdami Pařížské opery, kteří jsou ovšem zároveň velmi otevřeni soudobé taneční tvorbě. Vedle interpretační činnosti se společně s nimi zúčastňuje výzkumu v oblasti funkční analýzy tanečního pohybu/ analyse fonctionnelle du mouvement danse (AFMD) ve spolupráci s Odile Rouquet. Je zván k vyučování na konzervatořích a na četné stáže. V roce 1990 vede Národní choreografické centrum v Angers. Věnuje se pedagogické práci, interpretační činnosti, 10 let působil jako inspektor pro taneční oblast francouzského ministerstva kultury, poté jako ředitel Státní školy v Marseille (l’Ecole Nationale de Marseilles). Na univerzitě se podílí se na přípravě řady různých výukových předmětů zaměřených na taneční proces, vyučuje také na ´Science Po´(vysoká škola politických věd) v Paříži. Se SE.S.TA spolupracuje již od roku 1999 a od té doby dává k dispozici své umělecké i intelektuální kapacity pro vysoce kvalitní pedagogický rozvoj tance v České republice. [ … ]
Přihlášky zasílejte prostřednictvím on-line FORMULÁŘE
Společně s potvrzením přihlášky obdržíte i pokyny k úhradě kurzovného.
Eva Papánková
eva.papankova@se-s-ta.cz
+420 608 653 653
Pedagogický seminář je realizován s finanční podporou Ministerstva kultury ČR a Hlavního města Prahy.
Celoroční činnost SE.S.TA je podporována Ministerstvem kultury ČR, Magistrátem hlavního města Prahy a společností Veolia ČR.