SE.S.TA Blog

V dialogu s umělci*umělkyněmi z pohybového umění a souvisejících oborů reflektujeme materiál v naší dynamicky se rozvíjející profesi. Snažíme se porozumět tématům a fenoménům, které ovlivňují uvažování umělců a jejich uměleckou tvorbu. Díky partnerstvím napříč zeměmi vzniká prostor pro výměnu pohledů a obohacování kolektivních znalostí našeho oboru.

Vyhledávání na blogu

Tagy
Kategorie
Jazyk

Články na blogu

Scores jako nástroj kompozice: Vy/nalézání pohybových partitur

Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA

Performativní partitura (scores) funguje jako nástroj pro kompoziční tvorbu, improvizaci a pedagogickou praxi. V nové rubrice Reference a nástroje předkládáme strukturované poznámky ze semináře s choreografkou Marthou Moore, které mohou posloužit tanečním pedagogům*žkám a choreografkám*ům pro referenci a výchozí orientaci v tématu.

Celý článek

Zden Brungot Svíteková & Napsugár Trömböczky o Vigil Custody: Co nás mohou kameny učit o lidskosti?

Martin Maryška

V rozhovoru o projektu Vigil Custody se Zden Brungot Svíteková (SK/CZ) z Ostružiny a Napsugár Trömböczky (HU) z výzkumné skupiny SVUNG vydávají do mnohovrstevnatého terénu úvah o materiální inteligenci těl – kamenných i lidských, o jejich tajuplně důvěrném příbuzenství, o metodách, setkáních s vědci a jazyce umění a vědy, který nás zcitlivuje vůči prostředí.

Celý článek
Ostružina & SVUNG: Kráčej kroky kamenů, 2025 (photo: KoresponDance)

Zden Brungot Svíteková & Napsugár Trömböczky on Vigil Custody: What Can Stones Teach Us About Humanity?

Martin Maryška

Dance relies on the human body – for it may be the most anthropocentric of all art forms. Yet through the body, we are connected to our environment – people and the entire geosphere. How can we simply be with that? How can we transcend human self-centeredness in aesthetics and ethics? The project Vigil Custody explores the question of “how to be” – both physically and intellectually, through art, and the science of geology. In this conversation, Zden Brungot Svíteková (Ostružina, SK/CZ) and Napsugár Trömböczky (SVUNG, HU) traverse a multilayered landscape of reflections on the material intelligence of bodies – both stone and human – on their mysteriously intimate kinship, and on the methods and language of art and science that sensitises us to that.

Celý článek

Mirek Kochánek: Prošel jsem různými fázemi, na počátku byla apokalypsa a pak velká úleva

Katarína Brestovanská

Rozhovor s tanečníkem, choreografem, režisérem, pedagogem a především FOFem (Father of Four) Mirem Kochánkem o jeho novém projektu Lidská aplikace.

Celý článek

Nitzan Moshe & Yotam Peleda: Uvíznutí v neurčitosti

Katarína Brestovanská

Autorky: Lucie Kocourková a Katarína Brestovanská | Jak osobní historie, chronická bolest a politické napětí ovlivňují tvorbu? Jaké to je tvořit umění uprostřed probíhajícího konfliktu? Lucie Kocourková a Katarína Brestovanská vyzpovídaly izraelské tanečníky Nitzan Moshe a Yotama Peleda během jejich rezidence ART KLASTRY ve Žďáru nad Sázavou. Přečtěte si o jejich tvůrčím procesu, plném improvizace, vzájemného sdílení a hledání podstaty tvorby.

Celý článek

Naše akce teoretické reflexe