SE.S.TA Blog

V dialogu s umělci*umělkyněmi z pohybového umění a souvisejících oborů reflektujeme materiál v naší dynamicky se rozvíjející profesi. Snažíme se porozumět tématům a fenoménům, které ovlivňují uvažování umělců a jejich uměleckou tvorbu. Díky partnerstvím napříč zeměmi vzniká prostor pro výměnu pohledů a obohacování kolektivních znalostí našeho oboru.

Vyhledávání na blogu

Tagy
Kategorie
Jazyk

Články na blogu

Pseudologia fantastica

Natalie Tun

By writing this text, I wish to reflect on a topic discussed during the Choreographic Forum, organized by the Center for Choreographic Development SE.S.TA in Prague in November 2023. I use an open form to express my stream of thoughts, associations, and questions that arose while discussing fiction and reality in relation to my personal experience within the performing arts. The references in this text were provided by participants of the Choreographic Forum; some material comes from my notes on movement observation and artistic practice.

Celý článek

Umění předvádět se: Co když si na divadle léčíme svá narcistická zranění?

Martin Maryška

V divadle se setkávají lidé, kteří se před sebou stydí a přesto odhalují svou zranitelnost. Možná právě v tom spočívá estetický účinek performativního umění. Tato reflexe rozvíjí myšlenky z Choreografického fóra 2023, kde se debatovalo o vztahu tvůrců a diváků i o tématech manipulace a rituálu, jak se odrážela v představeních Love Bombing a BodyBodyBodyBody na festivalu 4 + 4 dny v pohybu.

Celý článek

Roman Škadra: Hra je pro mě výchozím bodem, díky ní nacházím nové a inspirativní věci

Katarína Brestovanská

Roman Škadra je slovenský cirkusový umělec žijící v Berlíně. Svůj rezidenční pobyt ART KLASTRY strávil na zámku ve Žďáru nad Sázavou, kde jsme se poprvé osobně setkali. O jeho uměleckém směřování jsme však neformálně hovořili už před rokem při online rozhovoru. Zaujala mě jeho píle, kontinuita, vytrvalost, jasná mysl a smysl pro detail, který cizeluje do poslední chvíle. Se svým zbrusu novým dílem Girevik ho můžete vidět na festivalu nového cirkusu Cirkopolis už tento týden v úterý 13. února 2024 v Divadle Ponec.

Celý článek

Od hierarchie k anarchii: Dekonstrukce moci v performativním umění

Katarína Brestovanská

S nárůstem „nekonvenčních“ interaktivních a participativních formátů v performativním umění vyvstávají otázky, jak systém rozdělení moci ve společnosti ovlivňuje myšlení tvůrců¹. Zároveň tyto nové formáty odhalují potenciál spolupráce a hodnotu, již uměleckému dílu přinášejí diváci ve své rozmanitosti.

Celý článek

Benito Šoltýs: Práce v tichu rozehrává moji vlastní představivost, můj vnitřní monolog

Katarína Brestovanská

V březnu 2023 opět uspořádalo Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA seminář s naším oblíbeným pedagogem, tanečníkem a filozofem – Jeanem-Christophem Parém. Jeho seminář Temporalita a hudebnost v choreografické kompozici byl pro nás objevováním, blouděním a opětovným nacházením souvislostí a odpovědí na témata spojená s prací s časovostí a hudebností. Spolu s hudebníkem Eliou Morettim jsme byli pozváni do labyrintu souvislostí mezi tancem, pohybem, zvukovým prostorem a tichem. Tentokrát jsem však byla obzvláště zvědavá, jaký dojem udělal seminář na mého kolegu a přítele Vladislava „Benita“ Šoltýsa.

Celý článek

Naše akce teoretické reflexe