SE.S.TA Blog

V dialogu s umělci*umělkyněmi z pohybového umění a souvisejících oborů reflektujeme materiál v naší dynamicky se rozvíjející profesi. Snažíme se porozumět tématům a fenoménům, které ovlivňují uvažování umělců a jejich uměleckou tvorbu. Díky partnerstvím napříč zeměmi vzniká prostor pro výměnu pohledů a obohacování kolektivních znalostí našeho oboru.

Vyhledávání na blogu

Tagy
Kategorie
Jazyk

Články na blogu

Petra Fornayová: Ekologický paradox, choreografie práva a jeho porušení

Martin Maryška

V čem funguje umělecká praxe jako evoluční adaptace? Podobně jako houba a řasa v lišejníku „vědí", co má každá dělat, aby se vzájemně zabezpečily – tak i umělec či umělkyně volí tvůrčí prostředky, aby prosadili svou vizi. Choreografka, performerka a kulturní manažerka, zakladatelka festivalu Nu Dance Petra Fornayová (SK) v našem z rozhovoru hájí tuto: Ekologické umění by mělo hlavně prosazovat ekologickou vizi, a nejen používat ekologické prostředky. V rozhovoru z festivalu KoresponDance 2025 ve Žďáru nad Sázavou se vracíme také k jejím právnickým začátkům: Umění podobně jako právo prověřuje kánony systémů; jaký význam má jejich narušení pro společnost?

Celý článek

Dávid Somló: Choreography of Sound, Art of Restraint

Martin Maryška

Hungarian artist Dávid Somló makes do with little. He collects twigs in the forest himself, then simply lets viewers balance them on the smallest point of their finger knuckles. Holding fragile nature in balance, all shrinks to one point in time and space. It’s an economical gesture – unsustainable in its instability, yet profoundly sustainable. The participatory performance Delicate Balancing of Twigs emerged as a work in progress within the Green Streets of Europe project, where artists develop methods for more sustainable performance art. Both ethos and aesthetics lie in restraint and modesty.

Celý článek

Zden Brungot Svíteková & Napsugár Trömböczky o Vigil Custody: Co nás mohou kameny učit o lidskosti?

Martin Maryška

V rozhovoru o projektu Vigil Custody se Zden Brungot Svíteková (SK/CZ) z Ostružiny a Napsugár Trömböczky (HU) z výzkumné skupiny SVUNG vydávají do mnohovrstevnatého terénu úvah o materiální inteligenci těl – kamenných i lidských, o jejich tajuplně důvěrném příbuzenství, o metodách, setkáních s vědci a jazyce umění a vědy, který nás zcitlivuje vůči prostředí.

Celý článek
Ostružina & SVUNG: Kráčej kroky kamenů, 2025 (photo: KoresponDance)

Zden Brungot Svíteková & Napsugár Trömböczky on Vigil Custody: What Can Stones Teach Us About Humanity?

Martin Maryška

Dance relies on the human body – for it may be the most anthropocentric of all art forms. Yet through the body, we are connected to our environment – people and the entire geosphere. How can we simply be with that? How can we transcend human self-centeredness in aesthetics and ethics? The project Vigil Custody explores the question of “how to be” – both physically and intellectually, through art, and the science of geology. In this conversation, Zden Brungot Svíteková (Ostružina, SK/CZ) and Napsugár Trömböczky (SVUNG, HU) traverse a multilayered landscape of reflections on the material intelligence of bodies – both stone and human – on their mysteriously intimate kinship, and on the methods and language of art and science that sensitises us to that.

Celý článek

Mirek Kochánek: Prošel jsem různými fázemi, na počátku byla apokalypsa a pak velká úleva

Katarína Brestovanská

Rozhovor s tanečníkem, choreografem, režisérem, pedagogem a především FOFem (Father of Four) Mirem Kochánkem o jeho novém projektu Lidská aplikace.

Celý článek

Naše akce teoretické reflexe